
zaterdag, juli 01, 2006
Harry Pennings plotseling overleden
Afgelopen dinsdag is Harry Pennings plotseling overleden in zijn woonplaats Nuenen. Pennings begon in 1979 de eerste fotogalerie in Nederland. Na 26 jaar droeg hij in december 2005 zijn galerie over aan Petra Cardinaal Dewaide.
Pennings wilde niet een eigen stal opbouwen, maar richtte zich op onbekende, jonge fotografen, vooral uit het buitenland. Hij wist beroemde fotografen als Carl de Keyzer naar Eindhoven te halen. De geboren Eindhovenaar was naast zijn galerie ook actief op andere plekken. Zo was hij initiator en medeorganisator van fotomanifestaties in Eindhoven in de jaren negentig en was hij adviseur van ’Breda Foto’.
Harry Pennings was zelf een verwoed amateurfotograaf. Onlangs had hij zijn spiegelreflex ingeruild voor een digitale camera met de intentie zijn oude hobby weer op te pakken. Dat is er niet meer van gekomen.
Harry Pennings wordt vandaag (zaterdag 1 juli) begraven in Nuenen.
Bron: Eindhovens Dagblad.
Pennings wilde niet een eigen stal opbouwen, maar richtte zich op onbekende, jonge fotografen, vooral uit het buitenland. Hij wist beroemde fotografen als Carl de Keyzer naar Eindhoven te halen. De geboren Eindhovenaar was naast zijn galerie ook actief op andere plekken. Zo was hij initiator en medeorganisator van fotomanifestaties in Eindhoven in de jaren negentig en was hij adviseur van ’Breda Foto’.
Harry Pennings was zelf een verwoed amateurfotograaf. Onlangs had hij zijn spiegelreflex ingeruild voor een digitale camera met de intentie zijn oude hobby weer op te pakken. Dat is er niet meer van gekomen.
Harry Pennings wordt vandaag (zaterdag 1 juli) begraven in Nuenen.
Bron: Eindhovens Dagblad.
vrijdag, juni 30, 2006
Belgische prins verkoopt kinderfoto's
Prins Laurent, de jongste zoon van de Belgische koning Albert, heeft de eerste foto's van zijn pasgeboren tweeling te koop aangeboden aan verschillende weekbladen. De actie van de prins is erg ongebruikelijk: normaal verspreiden koningshuizen babyfoto's gratis onder alle media.
Volgens het ANP heeft de Vlaamse Story inmiddels 15.000 euro voor de kiekjes betaald, in ruil voor een exclusieve publicatie.
"Dit strookt niet met de ethische code van het paleis", liet een boze premier Verhofstadt in de krant Het Nieuwsblad weten. "Dit kan niet door de beugel."
Het koninklijk paleis zit volgens de commerciële zender VTM zeer met de zaak in de maag en zegt niet op de hoogte te zijn van de verkoop. "Als het bericht klopt, is dat in tegenspraak met de codes van het paleis", reageerde een woordvoerder.
In tegenstelling tot het gebruikelijke, heeft de prins geen paleisfotograaf ingehuurd om foto's van zijn zoontjes te maken. De prins liet weten het "vanzelfsprekend" te vinden dat hij een bevriende fotograaf heeft gevraagd de foto's te maken.
Laurent zegt niet met de fotograaf gesproken te hebben over de prijs die hij zou vragen aan weekbladen. "Dat zijn mijn zaken niet. Maar zijn die foto's nu zo belangrijk?"
Bron: NOS.
Volgens het ANP heeft de Vlaamse Story inmiddels 15.000 euro voor de kiekjes betaald, in ruil voor een exclusieve publicatie.
"Dit strookt niet met de ethische code van het paleis", liet een boze premier Verhofstadt in de krant Het Nieuwsblad weten. "Dit kan niet door de beugel."
Het koninklijk paleis zit volgens de commerciële zender VTM zeer met de zaak in de maag en zegt niet op de hoogte te zijn van de verkoop. "Als het bericht klopt, is dat in tegenspraak met de codes van het paleis", reageerde een woordvoerder.
In tegenstelling tot het gebruikelijke, heeft de prins geen paleisfotograaf ingehuurd om foto's van zijn zoontjes te maken. De prins liet weten het "vanzelfsprekend" te vinden dat hij een bevriende fotograaf heeft gevraagd de foto's te maken.
Laurent zegt niet met de fotograaf gesproken te hebben over de prijs die hij zou vragen aan weekbladen. "Dat zijn mijn zaken niet. Maar zijn die foto's nu zo belangrijk?"
Bron: NOS.
Satellieten. Foto's van Jonas Bendiksen
Vanaf 21 juli a.s. is in het Joods Historisch Museum te Amsterdam een tentoonstelling te zien met het werk van de Noorse fotojournalist Jonas Bendiksen (1977). De foto's in Satellieten geven een fascinerend en soms aangrijpend beeld van het leven in afgelegen gebieden in de voormalige Sovjet-Unie. Daarnaast toont het JHM foto's die Bendiksen maakte in de Gazastrook, voordat Israël zich daar vorig jaar terugtrok. De expositie is te zien op de begane grond van de Nieuwe Synagoge.
Jonas Bendiksen (sinds juni 2006 officieel lid van Magnum Photos) reisde gedurende vijf jaar door de randgebieden van de vroegere Sovjet-Unie. Hij is gefascineerd door deze satellietstaten die sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie zijn achtergebleven als wezen, ver van hun overheersers in Moskou. Bendiksens foto's laten geïsoleerde gemeenschappen zien, die proberen invulling te geven aan hun onafhankelijkheid. Op gevoelige maar niet sentimentele wijze heeft de jonge fotograaf het dagelijkse leven vastgelegd van mensen die zoeken naar hun bestaansrecht en identiteit.
Bendiksen's foto's laten onder andere de inwoners zien van de Fergana-vallei in Oezbekistan, waar moslims worden vervolgd en hun godsdienst noodgedwongen ondergronds belijden. In de joodse autonome regio Birobidzjan (ooit door Stalin opgericht) registreerde hij de uittocht van joden die om te ontkomen aan armoede en identiteitsverlies naar Israël emigreerden. Een treffende fotoreeks toont de grensstreek tussen Kazachstan en Rusland, waar neergestorte brokstukken van ruimtevaartuigen rondslingeren: schrijnende en onwezenlijke landschappen van dode koeien die met uitgestrekte poten in mals grasland liggen, en duizenden vlinders die om de overblijfselen van een raket fladderen.
De expositie bevat verder foto's die Bendiksen maakte in de Gazastrook, voordat Israël zich daar terugtrok in 2005. Met kleurenfoto's van de Israëli's en zwartwitfoto's van de Palestijnen geeft de fotograaf een indrukwekkende beeldvergelijking van de twee bevolkingsgroepen.
Bendiksen ontving verschillende prijzen, zoals World Press Photo, de Infinity Award van The International Center of Photography (ICP) in New York en de eerste prijs in de Pictures of the Year International (POYi) Competitie. Zijn werk verschijnt regelmatig in National Geographic, GEO, Newsweek, The Sunday Times Magazine en Mother Jones.
Satellieten is samengesteld door Jonas Bendiksen in samenwerking met Magnum Photos. Het is Bendiksens eerste solotentoonstelling in een museum. Mets & Schilt Uitgevers geeft een gelijknamige publicatie uit (à € 39,90).
Jonas Bendiksen (sinds juni 2006 officieel lid van Magnum Photos) reisde gedurende vijf jaar door de randgebieden van de vroegere Sovjet-Unie. Hij is gefascineerd door deze satellietstaten die sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie zijn achtergebleven als wezen, ver van hun overheersers in Moskou. Bendiksens foto's laten geïsoleerde gemeenschappen zien, die proberen invulling te geven aan hun onafhankelijkheid. Op gevoelige maar niet sentimentele wijze heeft de jonge fotograaf het dagelijkse leven vastgelegd van mensen die zoeken naar hun bestaansrecht en identiteit.
Bendiksen's foto's laten onder andere de inwoners zien van de Fergana-vallei in Oezbekistan, waar moslims worden vervolgd en hun godsdienst noodgedwongen ondergronds belijden. In de joodse autonome regio Birobidzjan (ooit door Stalin opgericht) registreerde hij de uittocht van joden die om te ontkomen aan armoede en identiteitsverlies naar Israël emigreerden. Een treffende fotoreeks toont de grensstreek tussen Kazachstan en Rusland, waar neergestorte brokstukken van ruimtevaartuigen rondslingeren: schrijnende en onwezenlijke landschappen van dode koeien die met uitgestrekte poten in mals grasland liggen, en duizenden vlinders die om de overblijfselen van een raket fladderen.
De expositie bevat verder foto's die Bendiksen maakte in de Gazastrook, voordat Israël zich daar terugtrok in 2005. Met kleurenfoto's van de Israëli's en zwartwitfoto's van de Palestijnen geeft de fotograaf een indrukwekkende beeldvergelijking van de twee bevolkingsgroepen.
Bendiksen ontving verschillende prijzen, zoals World Press Photo, de Infinity Award van The International Center of Photography (ICP) in New York en de eerste prijs in de Pictures of the Year International (POYi) Competitie. Zijn werk verschijnt regelmatig in National Geographic, GEO, Newsweek, The Sunday Times Magazine en Mother Jones.
Satellieten is samengesteld door Jonas Bendiksen in samenwerking met Magnum Photos. Het is Bendiksens eerste solotentoonstelling in een museum. Mets & Schilt Uitgevers geeft een gelijknamige publicatie uit (à € 39,90).
donderdag, juni 29, 2006
Mishandeling Ad van Denderen krijgt politieke gevolgen
Een geweldsincident rond de Nederlandse fotograaf Ad van Denderen in Kroatië krijgt politieke gevolgen. Volgens europarlementariër Max van den Berg bewijst het incident dat Kroatië niet klaar is voor toetreding tot de EU.
Van Denderen was vorige week vrijdag op een druk strand van de Kroatische stad Split aan het werk voor een fotoreportage. Nadat hij naar eigen zeggen enkele foto’s had gemaakt van de baai, werd hij belaagd door twee mannen die hem meteen in het gezicht sloegen. Even later werd de fotograaf door vijf mannen in elkaar geslagen, zonder dat omstanders ingrepen.
In het ziekenhuis bleek van Denderen een hersenschudding te hebben en kreeg hij negen hechtingen in zijn gezicht. Op het politiekantoor mocht hij geen aangifte doen. In plaats daarvan eiste de politie, op straffe van verblijf in de cel, de camera’s en films van van Denderen. Ondanks druk van de Nederlandse ambassade in Zagreb deed hij de volgende ochtend opnieuw vergeefse pogingen om aangifte te doen.
Van Denderen: „Het politieoptreden was erger dan de mishandeling. Dat kan je overal overkomen. Dat je zo wordt behandeld door de autoriteiten vind ik weerzinwekkend.”
Bron: NRC.
Zie ook de foto die van Denderen maakte van zijn gehavende gelaat.
Van Denderen was vorige week vrijdag op een druk strand van de Kroatische stad Split aan het werk voor een fotoreportage. Nadat hij naar eigen zeggen enkele foto’s had gemaakt van de baai, werd hij belaagd door twee mannen die hem meteen in het gezicht sloegen. Even later werd de fotograaf door vijf mannen in elkaar geslagen, zonder dat omstanders ingrepen.
In het ziekenhuis bleek van Denderen een hersenschudding te hebben en kreeg hij negen hechtingen in zijn gezicht. Op het politiekantoor mocht hij geen aangifte doen. In plaats daarvan eiste de politie, op straffe van verblijf in de cel, de camera’s en films van van Denderen. Ondanks druk van de Nederlandse ambassade in Zagreb deed hij de volgende ochtend opnieuw vergeefse pogingen om aangifte te doen.
Van Denderen: „Het politieoptreden was erger dan de mishandeling. Dat kan je overal overkomen. Dat je zo wordt behandeld door de autoriteiten vind ik weerzinwekkend.”
Bron: NRC.
Zie ook de foto die van Denderen maakte van zijn gehavende gelaat.
Nikon 31st Photo Contest International 2006-2007
Nikon will be accepting entries to the 31st Nikon Photo Contest International from September 1 to November 30, 2006.
The Nikon Photo Contest International has been held by Nikon Corporation since 1969 to provide an opportunity for photographers around the world to communicate and to enrich photographic culture for professionals and amateurs alike. Renowned among photo enthusiasts worldwide, the contest has so far attracted more than 1,220,000 images from a total of 290,000 photographers. In fact, so popular has the contest become among photographers that a total of over 31,000 images were received from more than 10,000 entrants in 117 different countries for the 30th contest alone.
This year's theme: "At the heart of the image"
"At the heart of the image" is not only the brand statement of Nikon Imaging Company, but it is also the theme of the 31st contest. We have carefully selected categories as stated below and we look forward to receiving images expressing the emotions that are true to your heart.
For more information on our brand statement, please access the following Web Site: http://www.nikon-image.com/eng/brandcontent_e/index.htm
The Nikon Photo Contest International is open to all photographers, professional or amateur, from any part of the world.
Theme "At the heart of the image"
Categories
(A) Free subject
(B) Smile, Smile, Smile!
Please note that the same photograph may not be submitted to both categories.
Entries are accepted from 1st September to 30th November, 2006. Entries sent by conventional mail should be received either on or before 30th November, 2006. Entries sent via the Internet will be accepted until 24:00, 30th November, 2006, Japan time.
The Nikon Photo Contest International has been held by Nikon Corporation since 1969 to provide an opportunity for photographers around the world to communicate and to enrich photographic culture for professionals and amateurs alike. Renowned among photo enthusiasts worldwide, the contest has so far attracted more than 1,220,000 images from a total of 290,000 photographers. In fact, so popular has the contest become among photographers that a total of over 31,000 images were received from more than 10,000 entrants in 117 different countries for the 30th contest alone.
This year's theme: "At the heart of the image"
"At the heart of the image" is not only the brand statement of Nikon Imaging Company, but it is also the theme of the 31st contest. We have carefully selected categories as stated below and we look forward to receiving images expressing the emotions that are true to your heart.
For more information on our brand statement, please access the following Web Site: http://www.nikon-image.com/eng/brandcontent_e/index.htm
The Nikon Photo Contest International is open to all photographers, professional or amateur, from any part of the world.
Theme "At the heart of the image"
Categories
(A) Free subject
(B) Smile, Smile, Smile!
Please note that the same photograph may not be submitted to both categories.
Entries are accepted from 1st September to 30th November, 2006. Entries sent by conventional mail should be received either on or before 30th November, 2006. Entries sent via the Internet will be accepted until 24:00, 30th November, 2006, Japan time.
maandag, juni 26, 2006
ANP Fotoarchief werkt samen met Cruyff Foundation
Eind juni gaat foto.cruyff-foundation.org online. Het gaat hier om een uniek samenwerkingsproject tussen de Johan Cruyff Foundation, het ANP Historisch Fotoarchief en iMedia. Het ANP levert gratis foto's, de Cruyff Foundation staat het beeldrecht op de foto's van Johan Cruijff af en iMedia levert gratis de beeldbankapplicatie Picture Pack. Op de site kan het publiek foto's bestellen van favoriete Cruijff-momenten. De opbrengsten gaan naar sportprojecten voor kinderen met en zonder handicap in Nederland en daarbuiten. Iedere drie maanden zullen er drie nieuwe thema's op de site te vinden zijn. Nu zijn dat Cruijff en Oranje, Johan's Ajax en De verlosser in Barcelona.
Bron: ANP Historisch Fotoarchief.
Bron: ANP Historisch Fotoarchief.